onsdag 13 juli 2011

Pionvallmo, Papaver paeoniflorum 'Yellow Paeony'


Ja här är nu äntligen min Pionvallmo, Papaver paeoniflorum 'Yellow Paeony'
Nu när jag kom hem från jobbet möttes jag av dess vackra blomning likt tunnaste silkes-papper.
Min blev inte heller dubbel som Ruben skrev i stitt inlägg. Men den är ju så underbar som den är.






Och titta så högväxt den är här.
Tagetsen har jag lyckats härligt bra med i år.
Men så är den ju inte heller någon svår sort att fröså.
 De växer som en tät liten häck framför mina 6 olika sorters Vallmo.


Även den första Dahlia blomman för året är på gång. Jag har aldrig frösått Dahlior innan.
Men det funkar visst;)


6 kommentarer:

  1. Wow, vad många knoppar på gång! Och, vad fint du fotat den! Mina vita har tagit en "paus" just nu, men vad det lider kommer nya knoppar att slå ut.
    Svar på fråga, jag rycker upp dem och kastar dem på komposthögen när de blommat färdigt. De är ju ettåringar, så ingen vits att låta dem stå kvar och "skräpa" efter blomningen. (Det finns även PERENNA vallmon).

    Ha det gott!
    /Ruben

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder. Kul att du är med i min utlottning.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  3. Tack för hjälpen Ruben,och tänk så mycket frö jag kommer ha;)

    SvaraRadera
  4. Klart att det funkar. Du om någon verkar ju ha vansinnigt gröna fingrar. Kan vi inte byta åtminstone ena handen? Du får en brun av mig så får jag en grön... ;)

    SvaraRadera
  5. Ja Baronessan men jag behäller gärna mina händer,haha. Hoppas på mera frösådder nästa säsong. Har en härlig ideé om källaren. Ska skrida till värket i höst med hjälp av min särbo.

    SvaraRadera
  6. Vilken fin vallmo!
    Kram Hanna

    SvaraRadera

Alltid trevligt om du säger hej;)