måndag 23 januari 2012

Lite från förra årets frö-sådd.

Har aldrig tidigare haft Dahlior.
Så tyckte nu är det dax.
Köpte en blandpåse på Netto tror jag.
Stod inget specifikt namn utan bara SommarDahlia på.


En del växte sig stora en del blev taniga.
Men det berodde nog mer på olika jord än kvaliten i sig.4
Fick en härlig ljusgul också men hittar inte bilden för stunden.


Flikar in en bild på mina frösådda Flitiga Lisa.
Också första försöket.
Blev verkligen jättenöjd med det resultatet.
Rådfrågade en äldre herre som har haft Trädgårds handel i många år.
Så nu ligger dom i källaren och sover.
Det skulle vara enkelt att övervintra dom sa han.
Hoppas det gäller hos mig också.
Men klart jag vill fröså fler i år också;)


Suddig,men ni kan se färgen.
Blev nog 4 olika Dahlior om jag inte minns fel.
Vinröd,Rosa,orange och ljusgult.
Den Rosa och Vinröda blev min favorit.
Har frö sparade så det blir en omgång av dom i år också.


3 kommentarer:

  1. Kul att fröså, men vill man ha en speciell färg kan det bli svårt. Frösådde dahlior ett år och alla utom en planta blev en smutsgulbrun färg;( Fast en blev en låg kompakt vacker rosa:) Du hade tur som fick så fina färger;)Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  2. Dahlior är vackra men har aldrig haft några. Måste testa ...Bra tips angående att övervintra flitiga lisor. Måste också testas.

    Kram

    SvaraRadera
  3. De blev ju riktigt snygga! ska bli roligt att se hur mina frösådder blir i år då... hoppas på samma goda resultat.

    Kram

    SvaraRadera

Alltid trevligt om du säger hej;)