måndag 26 april 2010

3 timmars skogs promenad.

Mitt i skogen gick jag förbi denna överväxta jordkällare. Även kallat Stenklämma.

Där stod en skylt att den var byggd år 1600 och var i bruk ända till år 1940.



Fakta:Att förvara mat i jordkällare är ett gammalt och bra sätt om man vill hålla maten kall på sommaren och fri från frost på vintern. Jordkällaren har använts i Sverige sen 1400-talet.Idag är jordkällaren fortfarande bäst om man vill förvara t ex potatis, rotfrukter, frukt, saft och sylt. Den är dessutom miljövänlig och billig eftersom den inte förbrukar någon el.En bra jordkällare har en luftfuktighet på 90-95 % för då håller sig rotfrukter fräscha. Om man istället har dem i ett kylskåp så kan de lätt torka ut. En temperatur runt 4 grader är också bra, vid 5 grader och varmare finns det risk för mögel. En ventil ska också finnas.En jordkällare ska helst ligga i skugga i en backe med sand eller grus så man slipper problem med vatten. Ingång till norr är också bra men inte nödvändigtOm man ska förvara äpplen och andra frukter länge är det bra att vira in dem i tidningspapper så håller de längre


Utmed gamla järnvägen ner mot bokskogen växer det ett hav av Blåsippor.



Överallt rinner det porlande vatten.




Jag störde en liten Ekorre. Han skuttade kvickt upp i närmsta gran. Titta vilket vackert matbord han har.










Synd jag har så dålig kamera, solens strålar föll magiskt på denna stubbe.








Vackra Blåsippor.
Underbart väder idag för en 3-timmars promenad. Hoppas jag snart kommer ut på en ny lång promenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Alltid trevligt om du säger hej;)